De eeuw van ondernemen met impact is begonnen
Uit onderzoek voor het nieuwe boek Échte winst van Petra Hoogerwerf blijkt dat ondernemen met een maatschappelijk doel naast een winstgevend doel in opmars is.
Onderzoek toont aan dat goed doen in alle organisaties aan de orde is
Bureau Veleda hield ruim honderd interviews met brancheorganisaties, bedrijven en organisaties. Hoogerwerf (directeur Veleda en auteur) presenteert 21 juni in de Impact Hub Amsterdam het boek ‘Échte winst. In zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact. ’Hierin concludeert ze dat er vele manieren zijn van ‘goed doen’ zijn: de buurtinitiatieven, social enterprises, goede doelen, coöperaties, culturele ondernemingen en maatschappelijk verantwoorde bedrijven. Al deze organisaties en financiers zijn elk op hun eigen manier gericht op het bereiken van échte winst voor de samenleving. Hoogerwerf: ‘Goed doen is niet langer voorbehouden aan goede doelen maar een uitdaging voor elke organisatie. Échte winst betekent dat je niet alleen nadenkt over geld verdienen maar ook hoe je de planeet wilt achterlaten en een positieve impact wilt hebben op de samenleving. Medewerkers verwachten dat in toenemende mate van hun bedrijf.’
Impact ondernemen zal de normaal worden
Uit het onderzoek blijkt dat ondernemen met impact op termijn de norm zal worden. In Amerika noemen ze dat de purpose economy. Hoogerwerf: ‘Multinationals zoals Unilever en DSM hebben hun missie meervoudig (purposeful) samengesteld. Ik verwacht dat vele MKB-bedrijven dat ook gaan doen. Het wordt de gewoonste zaak om naast winst ook je sterk te maken voor de samenleving. Dat noem ik échte winst’. De tijd van alleen op geld gericht zijn, is echt voorbij. Maar er is nog veel werk aan de winkel.’
Bedrijfsleven zit te slapen
Het onderzoek signaleert dat het bedrijfsleven onvoldoende ziet aankomen dat er een nieuwe generatie ondernemers en medewerkers opstaat die naast winstgevendheid ook een maatschappelijk doel voor ogen hebben. Hoogerwerf: ‘In het boek staan fantastische bedrijven die snel zullen opschalen tot grotere bedrijven. Denk hierbij aan Taxi Electric, Studio 26, de Leg Bank, Duurzame Energie Unie, Vanenvoor en Peerby.
Bedrijfsleven wordt wakker en ga ook aan de slag met impact ondernemen. Dat is goed voor de organisatie, de medewerkers, de klanten én de samenleving. De purpose economy leeft en groeit snel.’ Het is een grote stap verder dan de uitgesleten term ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo)’. Hoogerwerf: ‘MVO was een eerste belangrijke stap maar dat is niet meer voldoende. De maatschappij vindt het vanzelfsprekend dat een onderneming maatschappelijk verantwoord bezig is. Het sturen op impact vergt meer van een onderneming maar levert ook meer op voor de maatschappij en de onderneming.”
Goede doelen en non-profits moeten beter nadenken over hun impact
In Échte winst staat ook een boodschap voor goede doelen en non-profit organisaties. Hoogerwerf ‘Impact bereiken kunnen sommige bedrijven beter dan de traditionele non-profits. De tijd van de goede intenties zal definitief gaan plaatsmaken naar het creëren van impact. Impact betekent: een aantoonbaar verschil maken in de samenleving. Daar zal het geefpubliek om gaan vragen.’ Hoogerwerf is er van overtuigd dat complexe vraagstukken van de wereld alleen door innovatie, opschaling en samenwerking kunnen worden aangepakt.
Een taak voor het nieuwe kabinet: Minister van ondernemerschap voor impact
Tot slot vindt Hoogerwerf dat de overheid de nieuwe trend beter zou moeten ondersteunen. ‘We weten nog veel te weinig wat werkt als je over impact spreekt. Welke interventie werkt, welke subsidie heeft wat opgeleverd en welke aanpak moeten we vooral stoppen? De Algemene Rekenkamer hamert daar al jaren op als het gaat overheidsbestedingen maar dezelfde vragen zin van toepassingen voor organisaties. Er zijn veel data voorhanden maar we weten nog te weinig collectief wat écht werkt of niet. Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceert nauwelijks over dit onderwerp. Het zou impact ondernemers hier goed bij kunnen ondersteunen. Benut de data om de problemen van de wereld gericht aan te pakken’. Hier ligt wat Hoogerwerf betreft ook een mooie taak voor een nieuw Kabinet, van welke signatuur dan ook: stel een Minister (maatschappelijk) ondernemerschap aan.